شنبه 17 شهريور 1403

تبلیغات

تصویر تصادفی

08.jpg

رونمایی از سالنامه خوشنویسی

شآیین رونمایی از سالنامه 1403هجری شمسی ویژه خوشنویسان استان قزوین

در مراسمی با حضور مسئولان استان، مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران، رئیس، اعضای شورا، بازرسان، مدرسان و کادر اجرایی انجمن خوشنویسان قزوین و جمعی از استادان، خوشنویسان، هنرجویان و علاقه مندان این هنر ملی در سالن آمفی تئاتر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، واقع در چهارراه هشت بهشت روز پنجشنبه هفدهم اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ از نخستین سالنامه ویژه استان قزوین رونمایی شد.

 

به گزارش کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان قزوین، استاد عباس پارس مهر دبیر کمیسیون پیشکسوتان دراین نشست که با اجرای مجری هنرمند و توانمند استان، حسین علیجانی برگزار گردید؛ با اشاره به پیشینه تاسیس این انجمن، فعالیت‌های انجام شده در امر آموزش و نشر و ترویج هنر خوشنویسی را بسیار درخشان ارزیابی کرده و افزود: این سالنامه شناسنامه ای در ثبت هویت و ابقای انجمن خوشنویسان قزوین است و باپدید آمدن این سالنامه، انجمن دارای سندی شد که برای همیشه در تاریخ خوشنویسی قزوین ثبت و ماندگار گردید.

من از هنرمند خوشنویس محسن دانشگرنژاد صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم که با هزینه شخصی خود چنین اثر فاخر و به یاد ماندنی را خلق کرد و با این کار عشق به خوشنویسی را باز تعریف نمود و عینیت بخشید. استاد عباس پارس مهر افزود: همچنین از مهندس امیر ملا حسنی؛ معاون هنری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین؛ تشکر می‌کنم. واقعا دلسوز هنر بوده و صمیمانه در راه اعتلای هنر استان تلاش می‌ کند.

در ادامه پس از اجرای موسیقی توسط هنرمندان جوان استان قزوین، استاد سید حیدر موسوی؛ مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران؛ هم در این مراسم  با عرض خیر مقدم به دکتر فرمانی؛ رئیس محترم شورای شهر قزوین؛ وی را همواره همراه و همدل جامعه هنری استان دانسته و افزود: امروز هم ایشان با حضور در این محفل موجب دلگرمی جامعه خوشنویسی استان قزوین گردید. استاد موسوی اظهار داشت: هفتمین جشنواره دوسالانه خوشنویسی قزوین بسیار خوب برگزار شد. جا دارد از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر حسین براتی و جناب امیر ملا حسنی دبیر این جشنواره تقدیر و تشکر کنم. همچنین به جهت برگزاری این دو سالانه  از اعضای شورای انجمن خوشنویسان قزوین هم تقدیر و تشکر می‌کنم. فعالیت‌های خیلی خوبی را در همه دوره‌ها در انجمن خوشنویسان قزوین شاهد بوده‌ایم. درهمه دوره‌ها از دوره استاد ابوالحسن محصص مستشاری عزیز که تعصب، مهربانی و عدالت را به خوبی به ما یاد داد. استاد موسوی در ادامه با ذکر خاطره ای تعصب و عرق استاد فقید محصص به خوشنویسی قزوین را تشریح کرد و اظهار داشت: این عرق را ما هم باید داشته باشیم و در کنار هم باشیم و فعالیت‌هایمان را به سمتی ببریم که هم افزایی داشته باشیم. رقیب پرور باشیم. خوشنویس خوب داشته باشیم. بنابراین همه را به همت و تلاش بیشتر دعوت می‌کنم. برنامه امروز برنامه بسیار خوبی است و یکی از فعالیت‌های خیلی خوب در قزوین است و یک همدلی تمام عیار شکل می‌گیرد و همه ما خوشنویسان از روز تولد یکدیگر مطلع می‌شویم. علاوه بر اینکه حدود ۹۰ اثر خوشنویسی در این سالنامه چاپ شده است؛ یک خاطره بسیار به یاد ماندنی را رقم می‌زند. من این کار را خیلی پسندیدم و در همین جا باید بگویم که یکصد نسخه از این سالنامه را برای انجمن خوشنویسان ایران تهیه و برای همه استان‌های کشور ارسال می کنم و اعلام خواهم کرد که این اقدام خوب در قزوین انجام گرفته و یک الگوسازی خوب برای سراسر کشور تدارک دیده شود و همدلی‌ها تقویت گردد.

تشکر می‌کنم از جناب دانشگر نژاد عزیز و انجمن خوشنویسان و تدبیر خوبی که استاد البرزنیا برای برگزاری این مراسم داشته است.

پس از بیانات استاد سید حیدر موسوی، آیین رونمایی از سالنامه ۱۴۰۳ هجری شمسی ویژه خوشنویسان استان قزوین با حضور دکتر فرمانی؛ رئیس شورای شهر؛ امیر ملا حسنی؛ معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین؛ استادان سید حیدر موسوی؛ عباس پارس مهر؛ علی اکبر پگاه؛ بابک البرزنیا؛ سعید زندی و محسن دانشگرنژاد در جایگاه و امضا یادمان این رویداد و تحت پوشش خبری صدا و سیمای استان قزوین انجام یافت.

سپس رئیس انجمن خوشنویسان قزوین؛ بابک البرزنیا ضمن تقدیر و تشکر از حضور گرم و صمیمی مسئولان؛ استادان؛ اعضای شورا، بازرسان و خوشنویسان حاضر در مراسم اظهار داشت: از جناب دانشگرنژاد عزیز؛ مسئول کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان؛ تشکر می‌کنم که با حضور خود دراین دوره، در کمیسیون فرهنگی رنگ و بوی خاصی به مقوله فرهنگی و هنری این انجمن بخشیده و با پدید آوردن این سالنامه آن هم با هزینه شخصی، برای انجمن خوشنویسان قزوین افتخار آفرید. وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از استاد امیرخانی، زیرساخت و سنگ بنای مستحکم را عامل مهمی در درخشش و موفقیت انجمن خوشنویسان قزوین برشمرده و به تبیین جایگاه برتراین انجمن نسبت به سایر انجمن‌های سراسر کشور پرداخت و افزود: این زیربنا توسط استاد فقید ابوالحسن محصص مستشاری بنیان نهاده شد و سپس فرزند ایشان دکتر

مهرزاد محصص مستشاری در حفظ آن کوشید. جناب زندی هم در دوره خود اقدامات شایسته‌ای را به انجام رساند و بعد از آن استاد سید حیدر موسوی هم که این سکان را با درایت خاص خود به عهده گرفت و در حال حاضر هم که حقیر در خدمت جامعه خوشنویسی هستم.

پس از اجرای موسیقی سنتی نیز خانم دکتر محمودی؛ شاعر قزوینی به قرائت یک دوبیتی و یک غزل از سرودهای خود پرداخت. در خاتمه محسن دانشگرنژاد؛ مسئول کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان؛ ضمن تشکر از حضور حاضران در این مراسم گفت: مصرعی زیبا هست به این مضمون: هنر به چشم عداوت بزرگتر عیب است. این بدان معناست که هنر هر فرد می‌تواند به عنوان بزرگترین عیب او قلمداد گردد؛ اگر به چشم عداوت نگاه شود. بنابراین نگاه زیبا

ومهرورزانه شما هست که به این اقدام انجام شده معنا می‌بخشد و اعتبار می‌دهد. جا دارد در اینجا از دکتر حسین مهرجردی؛ استاد برجسته تقویم و گاهشماری تشکر کنم که من دانش گاهشماری را از محضر ایشان آموخته‌ام.

ما مدعی هستیم که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است.درواقع این میراثی است

که از خوشنویسان متقدم قزوینی به ما رسیده است و ما وظیفه داریم که این میراث را به نحو ممکن و به نحو احسن میراث داری کنیم و در راه تثبیت این عنوان از دل و جان بکوشیم. ایده و اجرا این سالنامه گامی در راه تثبیت عنوان" قزوین پایتخت خوشنویسی ایران" بوده است. ۲۲ مهر ماه برای جمع آوری آثار و اطلاعات مورد نیاز این تقویم فراخوان داده شد و تا ۲۱ آبان در مدت یک ماه این مهم به انجام رسید و با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه خوشنویسی استان قزوین مواجه شد. ۷۹ اثر خوشنویسی از خوشنویسان قزوینی به دست ما رسید؛ که به همراه ۹ قطعه خط از خوشنویسان متقدم قزوینی در مجموع ۸۸ اثر خوشنویسی در قالب‌های قطعه؛ کتابت؛ سیاه مشق؛ چلیپا؛ سطرو خط تزیینی از خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، کوفی و خط خیال ابداعی استاد احمد ابوطالبیان؛ در این سالنامه که در واقع خود یک مرقع خوشنویسی هست؛ وجود دارد.

استاد کمال سلیمانی نیا به مثابه دبیر دبیرخانه، آثار ارسالی را ترتیب بخشیده و هماهنگی‌ها را انجام داد. دراینجا فرصت را مغتنم شمرده و از این استاد تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از جناب محمد برین که گرافیست این اثر بود و از برادرم جناب محمد حسن دانشگر نژاد که استاد من در خوشنویسی تا اخذ مدرک ممتاز بود و در این سالنامه مسئولیت ناظر چاپ را به عهده داشت؛ تشکر می‌کنم. در سالنامه‌ها معمولاً به رویدادها با یک نگاه سیاسی پرداخته می‌شود؛ ولی در این سالنامه برای نخستین بار محوریت با یک نگاه فرهنگی و هنری بوده است. از ۷۹ خوشنویس معاصر قزوینی که در این سالنامه، نام و اثرشان آمده است؛ ۶ خوشنویس: استاد فقید ابوالحسن محصص مستشاری و استادان ابراهیم بوذری؛ محمدرضا قنبری؛ نصرالله  یزدی؛ احمد کامکاری و فریده شجاعی در قید حیات نیستند وتاریخ تولد و درگذشت ایشان در این سالنامه درج شده است. الباقی ۷۳ خوشنویس دارای مدارک استادی و فوق ممتاز که در حال حاضر در جریان خوشنویسی استان قزوین حضور دارند و دست به قلم هستند. به هر حال خوشنویسانی هم که دست به قلم نیستند و در جریان خوشنویسی قزوین حضور ندارند؛ بالطبع نام و اثرشان در این سالنامه مشاهده نمی‌شود. در مقدمه سالنامه نیز تاریخچه مختصری از هنر خوشنویسی ایران، از دوره ساسانیان تا معاصر و همچنین تاریخچه مختصر انجمن خوشنویسان ایران وتاریخچه مختصر انجمن خوشنویسان قزوین را نوشته‌ام. روسای انجمن خوشنویسان قزوین را با ذکر مدت دوره مسئولیتشان در این انجمن، برای نخستین بار ثبت کرده‌ام.

21خوشنویس قزوینی دارای مدرک استادی و باقی خوشنویسان دارای مدرک فوق ممتاز هستند. از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی معاصر قزوینی که در قید حیاتند: زادروز دکتر مجابی؛ شاعر و طنز پرداز و استاد بهاءالدین خرمشاهی؛ نویسنده و حافظ پژوه در این سالنامه درج شده و مفاخر قزوینی مانند علامه محمد قزوینی؛ عماد الکتاب قزوینی؛ سرلشکر عباس بابایی، آیت الله محمود طالقانی؛ دکتر احسان اشراقی؛ دکترمحمد دبیرسیاقی؛ استاد ابوالحسن اقبال آذر قزوینی؛ دکتر قاسم انصاری؛ آیت الله ابوالحسن رفیعی قزوینی؛ عارف قزوینی

وعلی اکبر دهخدا در این سالنامه با درج زادروز و روز درگذشت یاد شده‌اند. نکات جالب توجه هم از این سالنامه قابل استخراج است. به عنوان مثال: زاد روز استاد عباس پارس مهر و استاد عمادالکتاب قزوینی در یک روز و در روز ۲۷ فروردین ماه است. به رویدادهای هنری و فرهنگی در این سالنامه توجه ویژه داشته‌ام. به عنوان مثال هفته خوشنویسی که هفته ما خوشنویسان است؛

از سایر هفته‌ها متمایز شده است. یا روز قلم و روز بزرگداشت شاعران و نویسندگان و اندیشمندان ملی در این سالنامه نشان گذاری شده است و مخلص کلام اینکه تلاش کرده ام که یک سالنامه هنری، فرهنگی را به جای یک سالنامه صرفاً سیاسی ارائه بدهم.

گزارش: محسن دانشگرنژاد

 

 

 

 

 

 









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر