سه شنبه 29 اسفند 1402

تبلیغات

تصویر تصادفی

09.jpg

سیاه مشقهای عاشقانه استاد میرحیدرموسوی بر دیوار موزه رضا عباسی


سیاه مشقهای عاشقانه استاد میرحیدرموسوی بر دیوار موزه رضا عباسی نشست.

 

نمایشگاه "جرعه عشق"سیاه مشقهای عاشقانه ی استاد میرحیدر موسوی رئیس انجمن خوشنویسان قزوین و مسئول کمیسیون فرهنگی شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران در روز جمعه 24 خرداد ماه ساعت 16 دربین جمع کثیری از استادان طرازاول کشور وهنرمندان وهنرجویان عرصه خوشنویسی که از شهرهای دورونزدیک آمده بودند در استقبالی کم نظیر در موزه رضا عباسی افتتاح گردید .

دراین افتتاحیه که با اجرای زیبای استاد میرحسینی برگزارگردیداساتید بنام خوشنویسی به بیان نقطه نظرات خودپرداختند.

———————————————-

استاد علی اشرف صندوق آبادی نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران

این استاد برجسته وتاثیر گذار در روند رشد وتعالی انجمن خوشنویسان ایران با بیتی از مولانا آغاز سخن میکند.
بشنو از نی چون حکایت میکند وز جدائیها شکایت می کند ،نی را زمانی زبان گفتارو کلام میداند ودرجایی زبان دست ونوشتار وآفریننده خط
واشاره به خالی بودن نی از هوا میکند و هنرمند متعهد وموفق را خالی از هوا وتکبر میداند وهنر متعالی را هنری میداند که از دل هنرمند برخواسته ولاجرم بر دل می نشیند .
واستاد موسوی را با صداقت ، شجاع، فکور و موثر در شورایعالی شهادت میدهد . این استاد برجسته در خاتمه کلام از نحوه تدریس وشاگرد پروری استاد موسوی نیز به نیکی یاد کرده و با آرزوی تندرستی خوشنویس جوان به بیانات خود خاتمه میدهد .
——————————————
استاد علی شیرازی چهره برجسته وتاثیر گذار در نستعلیق معاصر

ضمن تبریک به استاد موسوی آغاز سخن میکند ومیرحیدر را محصول وفرزند انجمن خوشنویسان ایران میداند .
ابتدا تاریخچه مختصری از سیاه مشق را بیان میکند ونگاه نسل اول را به کاربردی بودن خط میداند واینکه سیاه مشق خیلی مورد اقبال گذشتگان نبوده و از نظر آنان عاری از هنر بوده اشاره می کند و عنوان میدارد اتفاقا سیاه مشق به هزار دلیل یک اثر هنری است . وسیاه مشق را تنها صفحه ای میداند که بدون کادر ومحدودیت در اختیار خوشنویسی بوده وهنرمند تمام حس و حال وهنرش را بی دریغ براین صفحه پیاده میکند وبسراغ کلام نظامی میرود ووام میگیرد از این بیت که " عاریت کس نپذیرفته ام آنچه دلم گفت بگو گفته ام .
واضافه میکند من این نمایشگاه را یک نمایشگاه بسیار موفق می بینم و تحسین میکند استاد موسوی را بخاطر اینکه در دعوتنامه وپوستر خود را استاد عنوان ننموده وبا آرزوی توفیق این استاد به بیانات خود خاتمه می دهد.

——————————————-

استاد یدالله کابلی خوانساری چهره ماندگار هنر ایران زمین

آمدنش را ادای احترام به کوشش استاد موسوی میداند واستان قزوین زادگاه میرعماد را سرزمین هنرخیز وقطب بزرگ خوشنویسی ایران میداندوعنوان می کند سیر صعودی خوشنویسی قزوین بسیار متفاوت از دیگر استانهاست .
اشاره به روزگاری میکند که استادان پیشین سیاه مشق را بعنوان یکبرگه تمرینی میدانسته وبرایش شان و منزلتی قائل نبودند وحتی آثار میرزا غلامرضا را نیز با همین معیار وبه دوراز انصاف ودرایت قضاوت میکردند . این استاد شایسته میرحیدر را به واقع یک الگو ویک پدیده بسیار شکوهمند می داند وعنوان میکند در ترکیب بندی ، فضا سازی ومفردات بقدری هنرمندانه کارکردند که می توان نمودی از آثار میرزا غلامرضا ومیرحسین را در آثار ایشان پیدا کرد .وهندسه کلمات بقدری دردست ودل وخلاقیت استاد موسوی به بالندگی رسیده که واقعا می توان گفت ایشان یک چهره استثنایی در این حوزه می باشند .


————————————
استاد احمد ابوطالبیان خوشنویس برجسته ، محقق و مجموعه دار قزوینی

با این بیت از عرفی شیرازی آغاز سخن میکند آن دل که پریشان شودازناله بلبل دردامنش آویز که در وی خبری هست

ابتدا به بیان تاریخچه ای مختصر از سیاه مشق می پردازد واعلام میدارد که تا قبل از میرعماد حسنی قزوینی در آثار هیچ خوشنویسی سیاه مشق دیده نشده است و می گوید به استناد آثار موجود در موزه ها سیاه مشق ایرانی توانسته است نام ژانر هنری بخود بگیرد و آنجائیکه بزرگ مرد عرصه خط میر عماد حسنی قزوینی یک اثر سیاه مشق خود را با دوامضاءتائید میکند میتوان به اهمیت سیاه مشق پی برد .
ایشان عنوان میکند که آنچه تا چند دهه اخیر به عنوان یک فرم وکمپوزیسیون که در جامعه داخلی وبازارها وحراجی های هنری خارج از کشور مورد توجه قرار میگیرد ژانر سیاه مشق است وآن چیزی که در سیاه مشق وجود دارد متفاوت بودن آن است که می توان یک مضمون را بی نهایت ترکیب زد بطوری که نه خود خالق اثر و نه دیگران می توانند آن را تکرا کنند .
این استاد گرانمایه اوج هنر خوشنویسی را در سیاه مشق می بیند واستاد میرحیدر موسوی را ادامه دهنده راه میرعماد ، میرزا غلامرضا ومیرحسین میداند.واضافه میکند استاد میرحیدر موسوی خوشنویسی است که توانسته تمام پارامترهای هنری را که نیاز ایجاد یک سیاه مشق با مقام فاخر هنر همراه بوده باشد را بیافریند .کسی که هندسه اندامی وشاکله فیزیکی خط ، هارمونی موجود ، تقارن وتناسب وتعادل وترکیب را درهمه موارد رعایت کرده است .
ودرخاتمه آثار موجو در نمایشگاه را حاصل عرق ریزان ذهن فعال ، پویا وجوینده ومحقق قزوینی وفرزند سرزمین ایران استاد میر حیدر موسوی میداند .
——————————————-

استاد میر حیدر موسوی

این استاد با اخلاق و متواضع ضمن قدر دانی بسیار از حضور تمامی استادان وهنرمندان ومدعوین
خودرا شایسته ولایق این همه تعریف نمیداند و نمایشگاه حاضر را حاصل ۱۲ سال تحقیق و تحلیل آثار بزرگان واجراهای متعدد در فرمها ومدل های مختلف میداند .


————————————-

 

در خاتمه بیانات استادان گرانقدر حضار در سالن که متشکل از استادان طراز اول همچون استاد کابلی ، استاد شیرازی، استاد صندوق آبادی، ،استاد غلامی ،استاد عطارچیان ،استاد فلسفی ، استاد براتی مدیراجرایی انجمن خوشنویسان ایران استاد حیدری ،استاد الهه خاتمی. استاد محمدی تبار، استاد لولوئی مهر، استاد شهبازی ،،استاد قربانی، استاد کوییکی ، استاد گنجی،استاد ظرفیان ، استاد پارس مهر ،،استاد پگاه قزوینی، استادابو طالبیان ، استاد یزدی ، استادآماده رزم ، استاد ایرانی ،استاد عابدینی، استاد ستارپور ، استاد احد پور ،استاد فخاری استادنیرو مند استادمهری ، استاد حری ،استاد پیمان پارس مهر، استاد محمودی ...... وجمع مشتاقان هنر خوشنویسی به تماشای آثار فاخر نمایشگاه پرداختند.لازم به ذکر است که اکثر استادان این نمایشگاه را یکی از موفقترین نمایشگاههای دوسه دهه اخیر دانسته و تاکنون نمایشگاه تخصصی سیاه مشق بااین کیفیت وتنوع آثار بااین ارایه خوب را بینظیر دانستند

گفتنی ست این نمایشگاه از 24 الی 31 خرداد ماه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18/30در موزه رضا عباسی دایر خواهد بود .









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر