پنجشنبه 9 فروردين 1403

تبلیغات

تصویر تصادفی

04.jpg

دورهمی 3

عصر هنگام ۲۷ اسفند ماه است و مردم  در تکاپوی خرید شب عید. پیاده روهای شهر به ویژه در خیابانهای اصلی آن، مملو از جمعیت است و دست فروش ها

در پای بساط هایشان گرم هیاهو. مغازه ها کم و بیش از رهگذران شتابان پر و خالی می شود. هوای عید درریه های دود گرفته شهر جریان دارد. اما در گوشه ای دیگر از شهر رویدادی دیگر روی می دهد. بزرگان چندین هنر گرد هم آمده اند و سومین دورهمی ماهانه انجمن خوشنویسان قزوین میزبان هنرمندانی از رشته های خوشنویسی ،موسیقی، تئاتر و سینما می باشد. در این نشست هنری استاد حسن لطفی پیشکسوت سینما، نویسنده و کارگردان،  استاد میرحیدرموسوی رئیس انجمن خوشنویسان قزوین، استاد اسحاق چگینی نوازنده نی و کارشناس ارشد نوازندگی ساز ایرانی، استاد عباس پارس مهر استاد خوشنویسی و نقاشی و عضو شورای انجمن خوشنویسان قزوین و اعضای شورا، مدرسان و شماری از خوشنویسان استان قزوین شرکت داشتند. استاد دکتر مسعود سخاوت دوست موسیقیدان، آهنگسازو نویسنده قزوینی که بخشی از برنامه‌های این دورهمی به سخنرانی، معرفی و ارائه منتخبی از آثار وی اختصاص داشت؛ علیرغم  برنامه ریزی های انجام شده موفق به حضورنگردید وطی کلیپ تصویری و فایل صوتی در این نشست شرکت جست.

 

خوشا صفای دل از مشق خط نستعلیق

طبق برنامه هنرمندان خوشنویس علی اکبر حمیدی، حسن قنبری، دکتر احسان الله شکری و محسن دانشگرنژاد جدیدترین آثار خود را به عنوان برنامه  آغازین  سومین دورهمی  در دیدرس خوشنویسان حاضر قراردادند؛ و پیرامون این آثار بحث های تخصصی و نقد و بررسی صورت گرفت.  فضای هنری ایجاد شده مورد توجه حضار واقع گردیده و استاد میر حیدر موسوی از آن تقدیر نمود.

 

استاد مسعود سخاوت دوست آهنگساز موفق قزوینی

 در دومین بخش زکیه صادقلو، مجری برنامه دورهمی خوشنویسان، به معرفی استاد مسعود سخاوت دوست پرداخت. این هنرمند همشهری درجه کارشناسی ارشد موسیقی و دکتری فلسفه دارد. ۶ بار نامزدی و دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی جشنواره بین المللی فجر، تندیس چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و همچنین آهنگسازی آلبوم های" جنون نو" و" نشان" را در کارنامه هنری خود دارا می باشد. در ادامه کلیپ منتخبی از موسیقی های فیلم ساخته مسعود سخاوت دوست بر روی پرده رفت.

 

این آدمها هستند که شرایط را می توانند تغییر بدهند

 استاد حسن لطفی، کارگردان پیشکسوت سینما، به عنوان سخنران نخست درباره سخاوت دوست گفت: نمونه یک هنرمند درجه 1 است و هنر را درست می فهمد. این که دکتری فلسفه گرفته اتفاقی نیست و اینکه در سنین پایین جایزه بگیر بوده اتفاقی نیست. مسعود سخاوت دوست متولد آذر ماه ۱۳۶۳ است. دهه شصتی ها می گویند که در شرایط  خوبی به  دنیا نیامدند. ولی مسعود سخاوت دوست نشان داده است  که این شرایط نیست که آدم ها را می سازد؛ بلکه این آدم ها هستند که شرایط را می توانند تغییر بدهند. استاد لطفی با تاکید بر توانمندی های سخاوت دوست اظهار داشت: یک همشهری توانمند داریم که می‌تواند افتخار ما باشد، افتخار قزوین فقط دهخدا نیست. وی در یک دیدگاه انتقادی بیان کرد: به نظر من افتخار امروز ما کسانی هستند که الان حیات دارند و دارند نفس می کشند و وقتی سیمرغ بلورین مهمترین جشنواره کشور را می گیرند؛ در این شهر یک پلاکارد روی دیوار نمی رود. چرایش رامن نمیدانم؛ ولی این مهم است که استاد حیدر موسوی و شما این همت را داشتید امروز از مسعود سخاوت دوست بگویید؛ و شرایطی را فراهم کنید که بفهمیم ما با همیم. استاد لطفی در نگاهی تحلیلی گفت: مسعود سخاوت دوست عناصر شنیداری تصویر را تبدیل می کند به موسیقی. شما در فیلم" موقعیت  مهدی" می بینید یک چیزی هست به اسم افکت؛ که بخش صدای زمینه ای فیلم است و وقتی که مسعود سخاوت دوست کار می کند، تبدیل می‌شود به عناصر زیبایی شناسی که حس فیلم را قرار است به شما منتقل بکند. به خاطر همین است که هر جا هست جایزه می گیرد. وی در خاتمه اظهاراتش افزود: ما ببینیم فیلم هایش را و بفهمیم که چطورمی شود این جوان مستعد از شهر قزوین به اوج برسد؛ سیمرغ بگیرد، جوایز مختلف بگیرد، جوایز بین المللی بگیرد و در عین حال یک فرد افتاده و خاکی باشد.

 

اهداف برگزاری نشست های دورهمی خوشنویسان

 استاد سید حیدر موسوی، رئیس انجمن خوشنویسان قزوین، با برشمردن اهداف برگزاری این سلسله نشست ها گفت: نیاز است خوشنویسان به طور مداوم و ماهانه با هم در ارتباط باشند و یکدیگررا و خط  یکدیگررا ببینند. چرا که ایجاد انگیزه برای خلق آثاربهتردر میان خوشنویسان خواهد شد. ازسوی دیگرازمتولدین هرماه در دورهمی آن ماه یک تجلیل اگرچه مختصر اما مهرورزانه به عمل می آید. جدا از این من معتقدم که هرهنرمند علاوه بر هنر خود نیازمند آشنایی با هنرهای دیگر است. هرچه شناخت شما از هنرهای دیگر بیشتر باشد؛ جامعیت شخصیت هنری شما ارتقاء بیشتری می یابد. وی با اشاره به نحوه آشنایی خود با هنر عکاسی بیان کرد: به عنوان مثال در دوره ای من به عکاسی رو آوردم و با فضای عکس آشنا شدم و تاثیر آن را بر هنر خوشنویسی ام می بینم. احساس می کنم نگاهم به دنیای هنر خوشنویسی قبل و بعد از کسب تجاربی در عکاسی خیلی تفاوت کرده است. بنابراین ما بنا داریم که در هر یک از دورهمی ها درهرماه به یک هنر دیگر مراجعه کنیم. و از تجارب هنرمندان خوب استانمان مثل مسعود سخاوت دوست که واقعاً از هنرمندان خیلی خوب شهرمان است؛ بهره ببریم. همین جا جا دارد از استاد حسن لطفی تشکر کنم؛ درواقع پیشنهاد ایشان بود که این ذهنیت را برای من به وجود آورد که معرفی آثار سینمایی استاد سخاوت دوست را در این برنامه دنبال کنیم. استاد موسوی با تاکید بر ادامه رویکرد معرفی آثار و تجارب یک هنرمند مطرح در هر نشست دورهمی بعدی در بیان محاسن آن گفت: برخلاف اینکه متاسفانه شهرت دارد که هنرمندان قزوینی خیلی هوای یکدیگر را ندارند و به هم بها نمی دهند؛ عمل کرده و این تابو شکنی در برنامه ما قرار دارد. در ضمن ما خواستیم از هنرمندان شاخص شهرمان که فراتر از استان توانسته اند؛ رتبه و مقام بدست آورند و افتخار قزوین باشند؛ تقدیرهرچند کوچکی از طرف جامعه هنر خوشنویسی، که به عنوان یکی از نجیب ترین هنرها شناخته شده است، به عمل آوریم و البته خود ما هم بهره ببریم. مثلاً درهمین کلیپی که پخش شد در مورد فیلم" موقعیت مهدی" من فکر می کنم که نقطه قوت فیلم فقط موسیقی آن بود. آنقدراین موسیقی متن با آن فضای جنگ و آن اتفاقاتی که در آن دوره بود و حالا همه ما تا حدودی  یادمان هست؛ عجین شده بود که هنر مسعود سخاوت دوست را نشان می دهد. اینکه یکی از همشهری های ما که در هنر موسیقی متن فیلم اینگونه می درخشد، افتخار آفرین است. قبل از مسعود ما پیشینه هنرمند قزوینی در این رشته را نداشتیم و به عنوان اولین نفر در این راه قدم برداشته و به جایی هم رسیده که ۴ فیلمش به یک دوره از جشنواره فیلم فجر راه می یابد و 3 فیلمش کاندید دریافت سیمرغ بلورین می شود.  این خیلی قابل توجه است و این افتخاراتی است که یک هنرمند قزوینی توانسته است به دست آورد. آن هم از شهری که هیچ پیشینه‌ای دراین رشته نداشته است. این برای ما یک درس است. ما باید قدر توانمندی هایمان را بیشتر بدانیم و سعی کنیم بیشترقدر هنرمندانمان را بدانیم. این قدردانی می تواند برای شهر ما یک سرمایه باشد و این باید فرهنگ سازی شود.

 

قدردانی از هنرمندان سرمایه گذاری برای نسل بعدی ماست

 استاد موسوی در تائید سخنان استاد لطفی خاطرنشان کرد: من خودم چهار دوره در جشنواره فجر مقام اول را به دست آوردم. ولی هربار که در تالار وحدت بالای جایگاه رفتم و جایزه گرفتم؛ در غربت تمام بود. حتی در شهر خودم و در مطبوعات خودمان و در صدا و سیمای خودمان به هیچ عنوان انعکاس داده نشد. اما سعی کنیم که بعد از این اینگونه نباشد. از هنرمندانمان قدردانی کنیم و بدانیم که اگر این کار را انجام بدهیم این یک سرمایه گذاری برای نسل بعدی ماست. جوانان ما انگیزه پیدا می کنند و می بینند که دیده می شوند. انگیزه هایشان بیشتر میشود و فعالیت هنری شان هم بیشتر می شود. وی در پایان با تاکید برلزوم رعایت و احترام به حق تکثیروکپی رایت آثار هنری تولید شده، علت عدم پخش یکی از آثار سینمایی سخاوت دوست را در این راستا دانسته وافزود: جا دارد این جا از جناب آقای جواد زارعان مدیر تالار ایران زمین هم تشکر کنم که این فضای خوب را در اختیار ما قرار دادند و از استاد اسحاق چگینی هم تشکر می کنم که امروز یک برنامه خوب برای ما تدارک دیده اند.

 

ارتباطات نزدیک ساحت های مختلف هنری یک ضرورت است

 پس ازپایان سخنرانی استاد موسوی کلیپی از سخنان استاد سخاوت دوست که برای این نشست بیان شده بود، پخش شد. سخاوت دوست ضمن بدیهی شمردن ارتباط گونه ها و شاخه های مختلف هنری با یکدیگر گفت: اگر برای عرایضم یک فکت تاریخی در نظر بگیرم، می توانم از ارتباطات خیلی نزدیک ساحت های مختلف هنری در غرب مثال بزنم. بحث بتهوون و گوته، بحث واگنر و نیچه؛ بحث استراوسن وفیلسوفان دوران خودش. اینها همه تاثیرگذار بودند در جریان سازی های هنری. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: امیدواریم این اتفاق در ایران هم بیفتد.  یک بارقه‌های خیلی خوبی بوده در قرن گذشته. یک شجره مبارکه بوده که از میرزا عبدالله شروع می شود و تا همین الان ادامه داشته. اینها همه با هم ارتباط داشتند درساحت موسیقی، فلسفه، نقاشی وهنرهای دیگرو سینما این اوا خر. به همین علت این یک ضرورت است و امیدواریم این اتفاق بیفتد. بنده با کمال میل و افتخار در این گفتمان ها شرکت می کنم و امیدوارم که شرایط دیگری باز مهیا شود که بتوانم در خدمت شما باشم و از شما بیاموزم. به دلیل اینکه متاسفانه نمی توانستم امروز حضور پیدا کنم در قزوین، استاد و دوست عزیزم آقای اسحاق چگینی که معرف حضور همه دوستان هستند، واز برجسته ترین اساتید کشوری هستند بجای بنده حضور پیدا می کنند. وی در کلام پایانی پیشاپیش سال نو را به حاضرین دراین دورهمی خوشنویسان تبریک گفت.

 

ما صاحب یکی از از مکاتب موسیقی آوازی ایران هم هستیم

استاد اسحاق چگینی، نوازنده برجسته نی و کارشناس ارشد موسیقی، به عنوان سخنران سوم با تبریک سال نو و تشکر از سخاوت دوست که فرصت ایراد سخنانی دراین نشست را در اختیار وی قرار داده است؛ و همچنین تشکر از بانیان این دورهمی هنری گفت: این از بهترین جلساتی است که ما در قزوین داریم و افزود: من از مسعود سخاوت دوست پرسیدم که اگر خودت در اینجا بودی، چه میخواستی که بگویی. برای من یک فایل صوتی فرستاد و من خیلی دوست دارم به جای اینکه خودم در اینجا صحبت کنم؛ این فایل صوتی را بشنویم. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های موسیقی در استان قزوین بیان کرد: ما علاوه بر اینکه پایتخت خوشنویسی کشور هستیم، صاحب یکی از مکاتب موسیقی آواز ایران هم هستیم. این باعث افتخار است. اما آنچه که در عرصه موسیقی نمود دارد؛ متاسفانه خیلی کمترازآن چیزی است که در تاریخ از آن یاد می شود. بجز عارف قزوینی و اقبال السلطان که حالا منسوب به قزوین است. و سر اینکه اقبال قزوینی یا آذری هست بین ما و آذری ها بحث هست. اما بعد از این دو بزرگوار دیگر، هنرمند شاخص اثرگذار در کشور متاسفانه نداشتیم. خوشبختانه نسل جدید بچه های موسیقی که یکی از آنها جناب دکتر استاد مسعود سخاوت دوست هست؛ توانستند پرچم قزوین را بالا نگه دارند. اگر اجازه بدهید من چند نفر دیگر از دوستان را هم نام ببرم که در این حیطه فعالیت می کنند و بسیار امیدوار کننده است. ما شهرام غلامپور را داریم که در زمینه موسیقی فیلم و سریال و موسیقی نمایش کارهای قابل توجهی کرده است. استاد اسحاق چگینی همچنین از مهدی وکیلی، مهدی محمودآبادی و محمدرضا رجبی به عنوان آهنگسازان جوان و جویای نام و دارای فعالیت های هنری ارزشمند نام برد. وی در بحث کمی نیز قزوین را یکی از استان های پراستعداد در زمینه موسیقی دانسته و افزود: ما بالغ بر چهل آموزشگاه موسیقی در قزوین داریم. اما اینکه چرا ما در قزوین یک جریان منسجم و یک تشکیلات که حرفی برای گفتن داشته باشد در سطح کشور، و ما را به عنوان یکی از قطب های موسیقی بشناسند وجود ندارد، جواب این را می توانیم در خلال صحبت های مسعود سخاوت دوست بشنویم. وی در ادامه اظهار داشت: ما یک استاد بزرگ موسیقی داریم به نام رضا والی،  که فکر نمی کنم هیچ کدام از حضار گرامی بشناسند. رضا والی آهنگساز برجسته قزوینی است که الان استاد دانشگاه کارنگی ملن پیتسبورگ آمریکاست. یعنی ما یک چهره بین المللی هم داریم خوشبختانه ایشان عضو افتخاری انجمن فیلارمورنیک هم هستند .استاد اسحاق چگینی بعد از اتمام سخنانش فایل صوتی ارسال شده به تلفن همراه خود را پخش کرد. استاد سخاوت دوست دراین فایل گفت: هنرمندان قزوین هوای یکدیگر را ندارند به هیچ عنوان، و برای همین است که فقط کافی است که یک نگاه تاریخی بیاندازیم و ببینیم و الان چند هنرمند داریم خصوصاً در حوزه موسیقی و البته حوزه‌های دیگر که از قزوین رفته اند. و اصلاً دیگر یادشان رفته که شهری به نام قزوین وجود دارد. وی تصریح کرد: اگر می توانیم کاری برای همدیگر هم به لحاظ علمی انجام بدهیم هم به لحاظ پلتفرمی، انجام نمی دهیم. گاهی حتی و بعضی اوقات سد راه می شویم. ویک جامعه بسته هنری داریم. یک رای نمی توانیم با هم به تصویب برسانیم.  مورد بعدی اینکه اگر هنرمندان قزوین به یک جایی رسیده اند؛ بدون شک حمایت‌هایی پشتشان بوده است. سخاوت دوست ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از هنرمندان بیان کرد: دست از اسپانسرهای دولتی برداریم و با کمک اسپانسرهای خصوصی اتفاقات هنری را در همین قزوین رقم بزنیم. و دیگر لازم نباشد که هنرمند حتی به لحاظ  فیزیکی هم به تهران برود. وی همچنین در جملات پایانی خود مجدداً حمایت از هنرمندان و رفاقت ها را لازم شمرد.

 

لزوم برپایی نمایشگاه های متعدد خوشنویسی در قزوین

 پایان بخش این نشست اهدای جوایز و لوح یادبود به پیشکسوتان و خوشنویسان متولد بهمن و اسفند ماه بود که با حضور استادان عباس پارس مهر، حسن لطفی، اسحاق چگینی، سید حیدر موسوی و مجید حمیدی  بر جایگاه با تشویق حاضران  به انجام رسید. پس از اهدای جوایز ولوح ها استاد عباس پارس مهر، عضو شورای انجمن خوشنویسان قزوین، در سخنانی کوتاه از شرکت هنرمندان در این دورهمی علیرغم مشغله های مرتبط با ایام شب عید نوروز، و همچنین بازدید از نمایشگاه "و باز در قلمروی اقبال"وی تشکر و قدردانی کرده و بر لزوم برپایی نمایشگاه‌های متعدد خوشنویسی در قزوین درآینده نزدیک تاکید نمود. و از خوشنویسان حاضر در جمع درخواست کرد که آثاری را برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تدارک ببینند. سپس او گفت: اداره ارشاد موافقت کرده والحمدلله قول مثبت داده است که در این زمینه نهایت همکاری را با ما داشته باشد. وامیدوارم به این نتیجه هم برسیم. در این صورت آینده بسیار روشن است و تا آنجایی که در توان انجمن خوشنویسان باشد، در خدمت هنرمندان خوشنویس هستیم.

 در آخر، مراسم اهدای تابلو نفیس خوشنویسی مذهب به همراه لوح تقدیر انجمن خوشنویسان قزوین به استاد دکتر مسعود سخاوت دوست انجام شده و به نیابت از ایشان، به استاد حسن لطفی تقدیم گردید. این نشست ساعت ۱۷ روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ه.ش. آغاز گردیده و ساعت ۲۰ به پایان رسید.

گزارش : محسن دانشگرنژاد

 

 

 









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر