شنبه 8 ارديبهشت 1403

تبلیغات

تصویر تصادفی

04.jpg

نمایشگاه استاد شکوهی فر

 

اردوی یک روزه بازدید از نمایشگاه خوشنویسی

 

 

جایگاه ویژه واهمیت بسزای مشق نظری وهمطرازی بینش خوشنویسی با مشق عملی، از مباحثی است که در طول سیر و تحول تاریخ خوشنویسی مورد تایید و همچنین تاکید استادان طرازاول خوشنویسی واقع گردیده است.

 

از دیگر سو پیگیری و مشارکت فعالانه در اهم  رویدادهای هنری مرتبط با خوشنویسی می‌تواند به رشد همه جانبه، اعتلا و افزایش غنای هنری خوشنویسان استان یاری رسانده و ضمن ایجاد ارتباط سازنده و انسجام روحیه همدلی و همکاری مطلوب در میان هنرمندان، به آشنایی هر چه بیشتر با شیوه های نگارش خوشنویسی در قالب مؤلفه های زیبایی شناختی آن شیوه ها بیانجامد.

 بنابراین مبنا لزوم برگزاری این اردوها ازاهمیت بسیار بالایی برخورداراست. و ضرورت دارد که در برگزار کردن چنین برنامه های هنری و فرهنگی هرچه منسجم تر کوشید.

 انجمن خوشنویسان قزوین، همزمان با افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی "به نام حضرت مادر" استاد محمد جواد شکوهی فر،از خوشنویسان پرورش یافته در انجمن خوشنویسان قزوین،  اردوی یک روزه بازدید از این نمایشگاه را در تاریخ جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ برگزار کرد.

 

 اهداف:

 -افزایش آشنایی و ارتباط متقابل خوشنویسان استان

تقویت و غنای سواد بصری و افزایش توانمندی و ظرفیت های هنری خوشنویسی استان-

 -ایجاد کارگاه های تحلیل وارزیابی حضوری از تازه ترین آثار ارائه شده خوشنویسی معاصر

 -معرفی و آشنایی با آثار خوشنویسان موفق

 این اردو با فراخوان از خوشنویسان فعال وهمراه انجمن خوشنویسان استان و با حضور رئیس انجمن با همراهی ۱6 تن از آقایان و 3 تن از بانوان خوشنویس، برنامه ریزی و اجرا شد.

 

اقدامات انجام شده به این شرح می باشد:

-حضور دسته جمعی خوشنویسان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه

بازدید از آثار ارائه شده در نمایشگاه-

 -استماع بیانات استاد غلامحسین امیرخانی در تحلیل و ارزیابی آثار

 -صرف افطار دسته جمعی خوشنویسان در یک فضای صمیمی و معنوی

 -طرح مباحث نقد و بررسی در مسیر بازگشت با مشارکت جمعی خوشنویسان

 این اردو بنا بر ملاحظه ایام ماه مبارک رمضان وخوشنویسان روزه دار، راس ساعت ۱۳ بعد از اذان ظهر از محل انجمن خوشنویسان قزوین با یک دستگاه مینی‌بوس آغاز گردیده؛ و با رسیدن به تهران در ساعت ۱۶ همزمان با افتتاحیه نمایشگاه ادامه یافت. مراسم افتتاحیه با حضوراستاد غلامحسین امیرخانی و بازدید وی و همراهان از آثار خوشنویسی ارائه شده آغاز و با ایراد بیاناتی توسط وی  ادامه یافت. استادامیرخانی با تحلیل این آثار، استاد شکوهی فر را در امتداد نحله خوشنویسان موفق نسل جدید قلمداد کرده و ضمن بیان تاریخچه مختصری از ارتباط نزدیک خوشنویسی با سایر هنرها به ویژه ادبیات و پشتوانه غنی شعر فارسی، بر معنویت و تقدس هنر خوشنویسی تاکید نمود.

 حضور استادان رسول مرادی، محمد شهبازی، اسفندیار ستارپور، محمدعلی قربانی، یادگار خیام، مجتبی سبزه و شماری از خوشنویسان صاحبنام در نمایشگاه قابل ذکر است.  از حاشیه های پرباراین اردوی هنری می‌توان به گپ و گفت پیرامون آثار خوشنویسی و مباحث فنی مطرح شده با این استادان اشاره کرد.

در پایان نیز  پس از صرف افطاری وساعتی بعدازاطعام خوشنویسان، مینی بوس حامل ایشان از تهران به سمت قزوین حرکت نمود.

 در طول مسیر بازگشت با مدیریت استاد موسوی ومشارکت خوشنویسان بازدید کننده یک گفتمان فنی و صمیمی پیرامون آثار ارائه شده در نمایشگاه صورت گرفت. خوشنویسان نیز هر یک از منظر خود به نقد و بررسی و بیان نقاط ضعف و قوت آثار پرداختند. سپس استاد میر حیدر موسوی ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده و با بیان اینکه شکوهی فر از سال۹۶ هنرجوی اوست، خاطرنشان ساخت که شکوهی فر، نه یک خوشنویس نظیره نویس بلکه خوشنویس تلفیقی نویس و جستجوگر با روحیه هنرجویی بوده؛ ودرعین حال یک خوشنویس مستقل نویس پویا میباشد. به طوریکه آثارش بدون امضا نیز قابل تشخیص است. وی در ادامه شکوهی فر را به عنوان یک خوشنویس باسابقه کتابت نویسی معرفی کرده و بر اهمیت و تأثیر بسزای کتابت نویسی در توانمندی خوشنویس تاکید کرد.

 در خاتمه خوشنویسان شرکت کننده دراردو این بازدید از نمایشگاه خوشنویسی را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی نمودند.

 با رسیدن به محل انجمن خوشنویسان قزوین در ساعت ۲۲ این اردوی هنری و فرهنگی پایان یافت.

گزارش: محسن دانشگر نژاد

 

 

 

 

 









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر