سه شنبه 29 اسفند 1402

تبلیغات

تصویر تصادفی

01.jpg

نشست تخصصی خوشنویسی

نشست تخصصی خوشنویسی با حضور استاد محمد علی قربانی


با موضوع « ساماندهی مسیر هنر جویی، تقویت عوامل رشد ورفع موانع آن »در سالن مولانا مجتمع هنری ارشاد برگزار گردید.

ابتدای جلسه استاد میرحیدر موسوی عضو شورایعالی ومسئول کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران ورئیس انجمن خوشنویسان قزوین ضمن خیر مقدم به استاد قربانی وحضار بیان کردند نگاه انجمن خوشنویسان قزوین به این سمت وسو میباشد که هرچقدر دیدارها وهمدلی بین اعضا بیشتر باشد شاهد پیشرفتهای موثر وبهتری خواهیم بود وپیشینه ی درخشان خوشنویسی در قزوین این انجمن را مصمم تر میکند که به این گونه نشستها توجه بیشتری داشته ودرتداوم آن بکوشد .

سپس استاد قربانی تجربیات سی سال تدریس در شیوه معاصر را در نهایت اخلاص در اختیار مشتاقان این هنر قرار دادند.
این استاد با اخلاق نکات ارزشمندی در خصوص : تقویت حافظه بصری هنرجو، عوامل فیزیکی ، داشتن ابزار مناسب وشناخت این ابزار ،مانوس بودن با کلمات ومحرم شدن با خوشنویسی ،پیدا کردن قلمرانی متناسب با روحیات فردی ، زمان تمرین ، آماده کردن محیطی مناسب برای تمرین ودرک بهتر خوشنویسی ، مشق نظری مناسب در همان شیوه ، دانستن زیر ساختهای یک شیوه برای مشق نظری بهتر ، تمرکز برروی یک انتخاب وتکرار آن تارسیدن به نتیجه مطلوب ، ارتقاء قانونمندی کلمات در طولانی مدت ، توجه هنرجو به سایر هنرها و رابطه تمرین وسرمش بیان نمودند.
استاد قربانی همچنین به اهمیت تمرین تا مرحله ی تثبیت وتوانمندی اشاره کرده ومعتقد ند تمرین خوشنویسی با دیدن آغاز وبا دیدن (یعنی مقایسه با سرمشق) به پایان میرسد .

استاد موسوی نیز به درخواست استاد قربانی در جهت تکمیل گفته های ایشان به نکات ارزشمندی مانند : قلمرانی واینکه هرخوشنویس میبایست قلمرانی متناسب با روحیات خود را پیدا کرده واز تغییر عادت در قلمرانی پرهیز نماید و برای مشق نظری در هرشیوه هنرجو میبایست بالاترین وشاخص ترین مرجع را انتخاب واز آثار ایشان مشق نظری نماید.واینکه هنر جو در هرژانری که قرار است مشق نماید باید مشق نظری وی هم در همان ژانر باشد مثلا اگر قرار است چلیپا نویسی نماید حتما با یداز روی چلیپا مشق نظری نماید .
در ادامه استاد قربانی در خصوص مدرس واستاد خوب نیز به بیان مطالبی چون : رابطه ی درست وعمیق استاد با خوشنویسی ، به روز وپویا بودن استاد ،توجه به هنرهای دیگر، مطالعه وتحقیق ، رسیدن به فرم محض ، قوام خط ، اجرای صحیح کلمات ، انتقال هنرمندانه مطالب به هنرجو ،عدم پرداختن به حواشی در کلاس اشاره وبه شرح هرکدام ازاین سرفصلها پرداختند.
استاد محمد علی قربانی همچنین بیان کردند 20درصد توان یک خوشنویس باید صرف تدریس ومابقی به خلق اثر هنری ، تحقیق و مطالعه گردد .

استاد موسوی همچنین بیان کردند در خصوص خط شکسته نستعلیق هم در آینده میزگردی با حضور استادان این رشته برگزار خواهد شد .
درخاتمه ی این نشست استاد قربانی به سوالات مطرح شده حضار پاسخ دادند.

لازم به توضیح است که این نشست در 3 مرحله برگزار شد.
اول دیدار و نشست با اعضای شورا ومدرسین انجمن خوشنویسان قزوین در محل انجمن.
دوم نشست با پیشکسوتان وهنرمندان وهنرجویان با موضوع ساماندهی مسیر هنرجویی تقویت عوامل رشد ورفع موانع آن .
سوم دیدار با کارگروه هنری استان قزوین متشکل از هنرمندان خوش ذوق وجوان به منظور دیدن آثار این هنرمندان و راهنمایی های لازم .

این نشست با حضور جناب آقای ایزد فر نماینده اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان قزوین ومعاونت محترم هنری وسینمایی ،پیشکسوتان وجمع کثیری از هنرمندان وعاشقان این هنر فاخر برگزار گردید .
مدیریت و اعضای شورای جدید انجمن خوشنویسان قزوین با رویکرد توجه ونگاه به پیشکسوتان این هنر که سرشار از تجربه واندیشه هستند وارتقاء سطح کیفی خوشنویسی نسل جوان قزوین وپرورش استعدادهای ناب برای آینده هنری این شهر هرماه یک نشست تخصصی با دعوت از یک استاد رسالت خود را به انجام خواهد رساند.









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر